Evropští lídři, kteří prosazující zákaz spalovacích motorů musí věřit tomu, že tímto zákazem výrazně zlepšíme kvalitu ovzduší. Věří, že tento krok patří k zásadním opatřením v boji proti oteplování planety a ochrání nás, nebo alespoň zmírní případné dopady zhoršujícího se životního prostředí. Musí o tom být přesvědčeni, protože jinak by neinvestovali tolik peněz a energie pro tento způsob boje pro lepší životní prostředí. Pokud by tomu nevěřili, tak by nepochybně lidské zdroje směřovali jiným směrem k řešení daného problému, nebo by více diverzifikovali zdroje potřebné ke změnám.  Právě tím, že určili jako jednoho z hlavních viníků znečišťování ovzduší spalovací motor, tak nás všechny včetně našich zdrojů a energie nasměrovali tímto směrem. Nelze než doufat, že se nemýlí, protože pokud ano, tak jejich rozhodnutí nejen, že nepovede ke zlepšení životního prostředí, ale naopak k jejímu zhoršení. Protože energie, kterou si tato změna vyžádá, bude logicky chybět pro případná opatření v jiném směru.

Zákaz prodeje spalovacích motorů bude mít zásadní dopad na společnost. Není to jen o tom, že prostě napříště místo tankování fosilního paliva do svých aut budeme auta nabíjet. Problém přechodu je mnohem širší. Elektrické auto nepředstavuje plnohodnotnou náhradu za spalovací auto a to v mnoha směrech. Nejde jen o dojezd a dobu dobíjení, která pro určitou skupinu uživatelů může být dostatečná, ale pro další tristní. Ještě podstatnější otázkou se stává dostupnost elektrických aut pro širší veřejnost.

Staré auto.

V České republice je aktuálně průměrný plat 38900,- hrubého. Reálně takový zaměstnanec dostane něco málo přes 31000,- Přitom většina lidí nedosahuje průměrné mzdy, kterou zvyšují nadstandardní výdělky. Proto je přesnější určení pro příjem většiny obyvatel takzvaný medián. Ten je pochopitelně o dost nižší, než je výše uvedený průměr. Přitom již ten průměr se započtením dalších nákladů není moc příznivý pro nákup nového vozu se spalovacím motorem. Natož pro nákup elektrického vozu, který je výrazně dražší i přesto, že nabízí nižší využití než auto se spalovacím motorem.

Lidé z příjmu mediánu, ale i s průměrným příjmem to v současnosti řeší tak, že si většinou koupí ojeté auto z bazaru. Nové vozy ve své většině nakupují firmy. Je to tak, protože z průměrného příjmu s přihlédnutím k dalším nákladům si jen méně lidí může dovolit koupit nové auto. Nástupem dražších elektrických aut se v tomto ohledu situace ještě zhorší. Tady ovšem nastane další problém, protože životnost elektrického vozu je reálně nižší a někdy výrazně, než je u vozu se spalovacím motorem. V České republice je i z výše uvedených důvodů průměrné stáří vozového parku kolem patnácti let. Z toho vyplývá, že po našich silnicích jezdí běžně vozy starší i dvaceti let. Tyto vozy logicky často neplní ani starší emisní normy a představují výrazně větší zatížení pro ekologii, než je tomu u moderních vozů, které leckdy neznečišťují životní prostředí o moc více, než prosazované elektromobily.

 Přesto se političtí lídři nerozhodli jít cestou diverzifikace a snažit se hledat cesty, jak udělat tyto moderní vozy pro běžné lidi dostupnější, ale raději je přímo zakázali a prosazují cestu elektrifikace dopravy, která je pro tyto lidi ještě hůře dostupná. Proto se nabízí otázka, jak si tito lidé budou moci dovolit dražší a méně užitné elektrické vozy, když si nemohou dovolit ani současné moderní spalovací auta?

Mohlo by se zdát, že řešením by mohlo být jako doposud auto z druhé ruky. Nicméně problém je, že elektrická auta nemají jen nižší využití než spalovací vozy, ale mají i nižší životnost. Ikonou elektrických aut je značka Tesla. Její majitel Elon Musk sebevědomě prohlásil, že jeho vozy vydrží obdobný počet kilometrů, jako vozy se spalovacím motorem. Bohužel něco jiného je proslov a něco jiného začíná ukazovat realita. Často je takové elektrické auto na konci své použitelnosti do deseti let. Ostatně aktuálně to znova přiznávají zástupci Tesly. Jejich právníci, kteří se soudí s nespokojenými uživateli vozů Tesly sami uvádějí, že životnost vozu je o něco více než 200 tisíc kilometrů a proto nemohou akceptovat reklamace na nepojízdné Tesly. Více o tom uvádí právník Christian Lindner, který zastupoval nespokojené zákazníky v Německu ve více než 200 případech, kdy Tesla nepřekonala životnost více než 200 – 250 tisíc kilometrů. Je zajímavé, že nepřímo se k takové životnosti svých vozů hlásí přes své právníky i samotná firma Tesla.

Současný příjemce platu ve výši mediánu si kupuje desetileté auto, které má nájezd 150 – 250 kilometrů a toto auto mu slouží dalších pět a někdy i více let. Poté ho stále ještě může prodat a k utrženým penězům si došetřit na další desetileté auto. V případě elektrického vozu se zdá, že toto nebude možné, protože takového věku se elektrické auto tak, aby bylo použitelné, ve své většině zřejmě nedožije. To prakticky znamená, že takový člověk bude nucen udržovat své stávající spalovací auto v pojízdném stavu dokud to bude možné. Protože nemá jinou variantu a postupně tímto ztrácí mobilitu.

Kolo jako dopravní prostředek

Evropští lídři prosazující zákaz aut se spalovacím motorem a prosazující elektrický pohon si musí být vědomi, že i elektrické auto představuje zátěž pro životní prostředí. Je otázkou na kolik je vůči přírodě ve finále elektrický pohon šetrnější, než jsou ty nejmodernější spalovací motory. Je pravděpodobné, že i s přihlédnutím k výrazně nižší životnosti elektrických aut,  bude rozdíl zanedbatelný. Přesto se prosazuje tato cesta navzdory tomu, že může mít další následky na zaměstnanost, protože tímto rozhodnutím se Evropa postupně vzdává svého výsadního postavení v automobilovém průmyslu. Což musí mít do budoucna negativní následky.

Nabízí se jiný důvod, proč jsou prosazované drahé elektrické vozy s nižší užitnou hodnotou, než jaká je veřejně deklarovaná. Snížení ekologické zátěže přechodem ze spalovacích motorů k elektrickým by sice nemuselo být nijak výrazné při zachování současného počtu vozů, ale jinak by to bylo, pokud by tyto vozy byly určeny pouze pro movitější zákazníky. Pokud připravovanými kroky sebereme širší veřejnosti mobilitu a ta bude v budoucnu výsadou bohatších, tak výrazně snížíme počet vozů na silnici. To vskutku přinese snížení zátěže životního prostředí. Zdá se, že evropští lídři se vydali přesně touto cestou.