EvropÅ¡tà lÃdÅ™i, kteřà prosazujÃcà zákaz spalovacÃch motorů musà věřit tomu, že tÃmto zákazem výraznÄ› zlepÅ¡Ãme kvalitu ovzduÅ¡Ã. VěřÃ, že tento krok patřà k zásadnÃm opatÅ™enÃm v boji proti oteplovánà planety a ochránà nás, nebo alespoň zmÃrnà pÅ™Ãpadné dopady zhorÅ¡ujÃcÃho se životnÃho prostÅ™edÃ. Musà o tom být pÅ™esvÄ›dÄeni, protože jinak by neinvestovali tolik penÄ›z a energie pro tento způsob boje pro lepšà životnà prostÅ™edÃ. Pokud by tomu nevěřili, tak by nepochybnÄ› lidské zdroje směřovali jiným smÄ›rem k řeÅ¡enà daného problému, nebo by vÃce diverzifikovali zdroje potÅ™ebné ke zmÄ›nám.  PrávÄ› tÃm, že urÄili jako jednoho z hlavnÃch vinÃků zneÄiÅ¡Å¥ovánà ovzduÅ¡Ã spalovacà motor, tak nás vÅ¡echny vÄetnÄ› naÅ¡ich zdrojů a energie nasmÄ›rovali tÃmto smÄ›rem. Nelze než doufat, že se nemýlÃ, protože pokud ano, tak jejich rozhodnutà nejen, že nepovede ke zlepÅ¡enà životnÃho prostÅ™edÃ, ale naopak k jejÃmu zhorÅ¡enÃ. Protože energie, kterou si tato zmÄ›na vyžádá, bude logicky chybÄ›t pro pÅ™Ãpadná opatÅ™enà v jiném smÄ›ru.
Zákaz prodeje spalovacÃch motorů bude mÃt zásadnà dopad na spoleÄnost. Nenà to jen o tom, že prostÄ› napÅ™ÃÅ¡tÄ› mÃsto tankovánà fosilnÃho paliva do svých aut budeme auta nabÃjet. Problém pÅ™echodu je mnohem Å¡irÅ¡Ã. Elektrické auto nepÅ™edstavuje plnohodnotnou náhradu za spalovacà auto a to v mnoha smÄ›rech. Nejde jen o dojezd a dobu dobÃjenÃ, která pro urÄitou skupinu uživatelů může být dostateÄná, ale pro dalÅ¡Ã tristnÃ. JeÅ¡tÄ› podstatnÄ›jÅ¡Ã otázkou se stává dostupnost elektrických aut pro Å¡irÅ¡Ã veÅ™ejnost.
V České republice je aktuálnÄ› průmÄ›rný plat 38900,- hrubého. ReálnÄ› takový zamÄ›stnanec dostane nÄ›co málo pÅ™es 31000,- PÅ™itom vÄ›tÅ¡ina lidà nedosahuje průmÄ›rné mzdy, kterou zvyÅ¡ujà nadstandardnà výdÄ›lky. Proto je pÅ™esnÄ›jÅ¡Ã urÄenà pro pÅ™Ãjem vÄ›tÅ¡iny obyvatel takzvaný medián. Ten je pochopitelnÄ› o dost nižšÃ, než je výše uvedený průmÄ›r. PÅ™itom již ten průmÄ›r se zapoÄtenÃm dalÅ¡Ãch nákladů nenà moc pÅ™Ãznivý pro nákup nového vozu se spalovacÃm motorem. Natož pro nákup elektrického vozu, který je výraznÄ› dražšà i pÅ™esto, že nabÃzà nižšà využità než auto se spalovacÃm motorem.
Lidé z pÅ™Ãjmu mediánu, ale i s průmÄ›rným pÅ™Ãjmem to v souÄasnosti Å™eÅ¡Ã tak, že si vÄ›tÅ¡inou koupà ojeté auto z bazaru. Nové vozy ve své vÄ›tÅ¡inÄ› nakupujà firmy. Je to tak, protože z průmÄ›rného pÅ™Ãjmu s pÅ™ihlédnutÃm k dalÅ¡Ãm nákladům si jen ménÄ› lidà může dovolit koupit nové auto. Nástupem dražšÃch elektrických aut se v tomto ohledu situace jeÅ¡tÄ› zhorÅ¡Ã. Tady ovÅ¡em nastane dalÅ¡Ã problém, protože životnost elektrického vozu je reálnÄ› nižšà a nÄ›kdy výraznÄ›, než je u vozu se spalovacÃm motorem. V České republice je i z výše uvedených důvodů průmÄ›rné stářà vozového parku kolem patnácti let. Z toho vyplývá, že po naÅ¡ich silnicÃch jezdà běžnÄ› vozy starÅ¡Ã i dvaceti let. Tyto vozy logicky Äasto neplnà ani starÅ¡Ã emisnà normy a pÅ™edstavujà výraznÄ› vÄ›tÅ¡Ã zatÞenà pro ekologii, než je tomu u modernÃch vozů, které leckdy nezneÄiÅ¡Å¥ujà životnà prostÅ™edà o moc vÃce, než prosazované elektromobily.
 PÅ™esto se politiÄtà lÃdÅ™i nerozhodli jÃt cestou diverzifikace a snažit se hledat cesty, jak udÄ›lat tyto modernà vozy pro běžné lidi dostupnÄ›jÅ¡Ã, ale radÄ›ji je pÅ™Ãmo zakázali a prosazujà cestu elektrifikace dopravy, která je pro tyto lidi jeÅ¡tÄ› hůře dostupná. Proto se nabÃzà otázka, jak si tito lidé budou moci dovolit dražšà a ménÄ› užitné elektrické vozy, když si nemohou dovolit ani souÄasné modernà spalovacà auta?
Mohlo by se zdát, že Å™eÅ¡enÃm by mohlo být jako doposud auto z druhé ruky. NicménÄ› problém je, že elektrická auta nemajà jen nižšà využità než spalovacà vozy, ale majà i nižšà životnost. Ikonou elektrických aut je znaÄka Tesla. Jejà majitel Elon Musk sebevÄ›domÄ› prohlásil, že jeho vozy vydržà obdobný poÄet kilometrů, jako vozy se spalovacÃm motorem. Bohužel nÄ›co jiného je proslov a nÄ›co jiného zaÄÃná ukazovat realita. ÄŒasto je takové elektrické auto na konci své použitelnosti do deseti let. OstatnÄ› aktuálnÄ› to znova pÅ™iznávajà zástupci Tesly. Jejich právnÃci, kteřà se soudà s nespokojenými uživateli vozů Tesly sami uvádÄ›jÃ, že životnost vozu je o nÄ›co vÃce než 200 tisÃc kilometrů a proto nemohou akceptovat reklamace na nepojÃzdné Tesly. VÃce o tom uvádà právnÃk Christian Lindner, který zastupoval nespokojené zákaznÃky v NÄ›mecku ve vÃce než 200 pÅ™Ãpadech, kdy Tesla nepÅ™ekonala životnost vÃce než 200 – 250 tisÃc kilometrů. Je zajÃmavé, že nepÅ™Ãmo se k takové životnosti svých vozů hlásà pÅ™es své právnÃky i samotná firma Tesla.
SouÄasný pÅ™Ãjemce platu ve výši mediánu si kupuje desetileté auto, které má nájezd 150 – 250 kilometrů a toto auto mu sloužà dalÅ¡Ãch pÄ›t a nÄ›kdy i vÃce let. Poté ho stále jeÅ¡tÄ› může prodat a k utrženým penÄ›zům si doÅ¡etÅ™it na dalÅ¡Ã desetileté auto. V pÅ™ÃpadÄ› elektrického vozu se zdá, že toto nebude možné, protože takového vÄ›ku se elektrické auto tak, aby bylo použitelné, ve své vÄ›tÅ¡inÄ› zÅ™ejmÄ› nedožije. To prakticky znamená, že takový ÄlovÄ›k bude nucen udržovat své stávajÃcà spalovacà auto v pojÃzdném stavu dokud to bude možné. Protože nemá jinou variantu a postupnÄ› tÃmto ztrácà mobilitu.
EvropÅ¡tà lÃdÅ™i prosazujÃcà zákaz aut se spalovacÃm motorem a prosazujÃcà elektrický pohon si musà být vÄ›domi, že i elektrické auto pÅ™edstavuje zátěž pro životnà prostÅ™edÃ. Je otázkou na kolik je vůÄi pÅ™ÃrodÄ› ve finále elektrický pohon Å¡etrnÄ›jÅ¡Ã, než jsou ty nejmodernÄ›jÅ¡Ã spalovacà motory. Je pravdÄ›podobné, že i s pÅ™ihlédnutÃm k výraznÄ› nižšà životnosti elektrických aut,  bude rozdÃl zanedbatelný. PÅ™esto se prosazuje tato cesta navzdory tomu, že může mÃt dalÅ¡Ã následky na zamÄ›stnanost, protože tÃmto rozhodnutÃm se Evropa postupnÄ› vzdává svého výsadnÃho postavenà v automobilovém průmyslu. Což musà mÃt do budoucna negativnà následky.
NabÃzà se jiný důvod, proÄ jsou prosazované drahé elektrické vozy s nižšà užitnou hodnotou, než jaká je veÅ™ejnÄ› deklarovaná. SnÞenà ekologické zátěže pÅ™echodem ze spalovacÃch motorů k elektrickým by sice nemuselo být nijak výrazné pÅ™i zachovánà souÄasného poÄtu vozů, ale jinak by to bylo, pokud by tyto vozy byly urÄeny pouze pro movitÄ›jÅ¡Ã zákaznÃky. Pokud pÅ™ipravovanými kroky sebereme Å¡irÅ¡Ã veÅ™ejnosti mobilitu a ta bude v budoucnu výsadou bohatÅ¡Ãch, tak výraznÄ› snÞÃme poÄet vozů na silnici. To vskutku pÅ™inese snÞenà zátěže životnÃho prostÅ™edÃ. Zdá se, že evropÅ¡tà lÃdÅ™i se vydali pÅ™esnÄ› touto cestou.